Come sail with us

Underway Sailing

(+31)(0)614213039

info@comesailwithus.nl


postadres:

Nutstraat 15

8861 XN Harlingen, NL

STOREBAELT

Stoer, ruim, sfeervol

32 personen meerdaagse tochten
50 personen dagtocht

De Storebaelt, gebouwd in 1928, is een voormalig zeeschip met veel comfort en een rijke geschiedenis. Het schip nam onder andere deel aan de invasie van Normandië. Zeilen met de Storebaelt betekent aanpakken. Het hijsen en bedienen van 420 m2 zeil vergt vele handen. Je kunt dus actief meezeilen. Mocht je liever rustig aan doen, geen probleem, in elke groep zijn over het algemeen genoeg mensen die enthousiast meehelpen. 



Aan dek

De Storebaelt beschikt over veel dekruimte en zitgelegenheid. Vanaf de zithoek op het campagnedek heb je altijd een wijds uitzicht. Op het middendek staan picknicktafels. Vanaf het dek kom je in de bar of in de gelijkvloerse salon.  De Storebaelt is een breed zeeschip. De breedte zorgt, naast veel ruimte, ook voor een goede stabiliteit. Je hoeft dus niet bang te zijn voor zeeziekte.

Interieur 

Achter in het schip bevindt zich de salon met een gezellige rondzit. Op de achterwand is een grote schildering aangebracht. De salon grenst aan de goed uitgeruste, open kombuis. Aan dek bevindt zich de bar waar je je in de oude stuurhut waant. Je kunt hier -uit de wind- genieten van een drankje en tegelijkertijd het zeilen meebeleven.

Hutten

Benedendeks bevinden zich de hutten. Alle hutten beschikken over centrale verwarming en stromend water. De bedden zijn gedekt met een laken en een kussensloop. Je moet dus je eigen slaapzak meenemen. Voor €16 kun je ook een dekbed huren. (Je dient dit wel vooraf aan te geven.) In totaal beschikt het schip over dertien hutten. tien 2-persoonshutten en drie 4-persoonshutten.

Sanitair

Benedendeks bevindt zich ook het sanitair. De Storebaelt beschikt over vier douches en drie toiletten. 

Opwarmen na een lekker dagje uitwaaien?  Stap in onze sauna om weer lekker op te warmen!

Overzicht


Capaciteit

50 personen (bij een dagtocht)

32 slaapplaatsen


Dagverblijf

Ruime salon, rondzitbank met tafels en stoelen, centrale verwarming, muziekinstallatie, bordspellen. 


Keuken

Twee spoelbakken, 6-pits gasfornuis, grote gasoven, een grote koelkast, een grote koel-vriescombinatie, horeca koffiemachine.


Hutten

Ruime hutten, bedden opgemaakt met laken en kussensloop (zelf slaapzak meenemen. Voor €16 kun je ook een dekbed huren). Grote wastafels met stromend water, centrale verwarming, ruimte onder de bedden voor bagage, opbergkast.

Indeling: 10x 2-persoonshutten  3x 4-persoonshutten. Er zijn 4 twee-persoonshutten met een één- en een twee-persoonsbed.


Sanitair

Vier douches met omkleedruimte, drie toiletten, een sauna.


Aan Dek

Hoge verschansing rondom het midden en voordek, reling om het campagnedek, veel dekruimte, zitkuip, picknicktafels, bar, regen-/zonnetent, gasbarbecue. 


Zeilen

Bezaan, grootzeil, fok, binnenkluiver, buitenkluiver. 


Lieren

Handmatige tuiglier, elektrische zwaardlieren, elektrische ankerlier.


Veiligheid en navigatie

Gecertificeerd passagiersschip dat voldoet aan alle veiligheidsvoorschriften.

Reddingsvesten (ook kindermaten), AED, brandmeldcentrale, Firepro-brandblusinstallatie in machinekamer, kompas, GPS, AIS, VHF 2x, verrekijker, papieren- en elektronische zeekaarten.


Technische gegevens


Type: 2-mast Wad en Sontvaarder

Zeiloppervlak: 420m²

Lengte: 34.50m

Lengte over alles: 43m

Breedte: 6.90m


Hoogte 27m

Diepgang 1.70m

Waterverplaatsing 300 ton


Bouwjaar 1928

Werf J. Vos & Zoon, Groningen

Motor Mercedes OM403

Vermogen 280 pk

Drittura

De Storebaelt is in 1929 te water gelaten als "Drittura". Dit scheepstype; de Groninger coaster, voer op Scandinavië en Engeland. Deze "Groninger Potjes"  werden vanwege hun concurrentiepositie door de Engelsen ook wel "little grey Devils"genoemd. Het schip heeft een rijke geschiedenis. Zo werd de Drittura op 16 mei 1940 Ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee in Londen en nam ze onder meer deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië). Op 1 juni 1945 kwam het terug bij de eigenaar. Het schip heeft tot 1969 in de kustvaart gevaren.

Share by: